מאמר שביעי – תכנית השקעות בעולם התעשייה

מושגי יסוד – בין הכנסה פירותית (תשואה) להכנסה הונית

הכנסה פירותית (תשואה) – הינה הכנסה שוטפת ו/או חיסכון שוטף כתוצאה מפירות ההשקעה:

  • ניתנת להערכה ברמת דיוק ו/או ודאות גבוהה (ROI).
  • נמדדת במושגי שנים ספורות.
  • מצויה ב "תחרות" מתמדת מול אלטרנטיבות בעולמות השקעה אחרים (מטבעות, ני"ע, נדל"ן וכו').

הכנסה הונית – הגדלת ערכה של ההשקעה בעולם התוכן בו היא נמצאת:

  • אינה ניתנת להערכה ו/או רמת ודאות.
  • השפעתה בטווח רחוק, בעת גידול במכירות ו/או בעת מכירת העסק.
  • ביסודה:
  • קטגוריה 1 – "גזירת גורל" (שינויים בחוקים ותקנות, דרישת רשויות, בטיחות וגהות).
  • קטגוריה 2 – "בשורה" במונחים כגון: מוניטין, מיצוב העסק בענף, מובילי שוק, state of art וכו', אשר                  כולם כאחד "מכוונים" לגידול משמעותי בנתח שוק = גידול במחזור העסקים.

החזון והבשורה בתכנית ההשקעה

בעלי מניות בעיקר בחברות גדולות המצויות בתחרות שוק ב "קודקוד הפירמידה בענף", מתעניינים לרוב, בהכנסה הונית מקטגוריה 2 יותר מאשר מהכנסה פירותית בעיקר בשל ה "בשורה" הטמונה בה.

תכנית השקעות המכילה רק אופי השקעה של ROI ( החלפת שבר, שדרוג קל, שיפוץ, שיפור באיכות, חסכון בעלויות אחזקה, יעילות ייצור, החלפת ישן בחדש), שלא לומר הכוללת גם קטגוריה 1 של השקעה הונית,  תהייה בעיני המשקיעים, דרך כלל, סוג של "רע הכרחי" ותאושר תוך פריסה רחבה מהמתבקש (בציר הזמן) ובאמירה "בדקו היטב ומצאו את הדיל החסכוני ביותר, אולי אפילו יד שנייה".

תכנית שנתית המכילה גם אופי של השקעה הונית מקטגוריה 2 (שילוב טכנולוגיה חדשה, השקעה במוצרים חדשים, שוק חדש, ייצור ורטיקאלי וכדומה), הגם שאינו תמיד יכול להימדד במונחי ROI, תהייה בעיני המשקיעים "חיה", " מעניינת", בעלת חזון, נושאת בשורה ובדרך כלל תזכה לאמירה "אל תחסכו, לכו על הטוב בותר".

תוכנית רב שנתית למה?

הנחת יסוד:

בעולמות התעשייה המשאבים (כסף, כוח אדם ניהולי וזמן), אינם אין- סופיים.

תוצאה:

חזון מתגשם לעיתים לאט, בדרך כלל על פני מספר שנים כאשר בכל שנה חלק ממנו.

לפיכך:

יש "לפרוס" אותו על פני מספר שנים ברמת תכנית רב שנתית תוך פירוט בתכנית ההשקעות השנתית באופן שהמשקיעים והמנהלים יוכלו "לבלוע" את מורכבותו על פני טווח זמן רחב.

דוגמא:

תוכנית השקעה – תהליך היצירה

עקרונות:

א. מלמטה למעלה וע"פ מחלקות/ אגפים (כל המחלקות בתפעול, פיתוח, כ"א, שיווק תשתיות ומטה).

ב. תכנית המכילה הכול…. בבחינת "שקל" שלא יופיע בתכנית לא יוצא.

ג. תבנית אחת לכול, הדרכה בטרם מהלך היצירה.

ד. הבנה יסודית השיקולים והצרכים של רמה מתחת, כולל תיעדופים, תוך דיון מעמיק עם גורמים רלוונטיים (הנדסה, אחזקה).

ה. חשיבה יסודית והפעלת שיקול דעת אישית של רמה ממונה ובראיה "רחבה" יותר (לא "חותמת גומי").

ו. הערכות כספיות מדויקות ככל האפשר (עדיף על בסיס הצעות מחיר).

תכנית השקעה שנתית – התבנית הבסיסית

תכנית השקעה שנתית – מבנה ותכולה

1. כללי

ההיגיון הכללי שבבסיס התכנית לשנה נוכחית (דוגמא: התכנית תומכת באסטרטגיית החברה לשנת 2020 והיא בסימן  תפנית בטכנולוגיית ייצור ו/או גידול ניכר בתפוקות ו/או מוצרים חדשים וכו) ובין שני תווכים:

  • התייחסות לשנת תקציב נוכחית.
  • מיקומה בתוך התכנית הרב שנתית.

2. הנחות יסוד

עובדות, סימוכין, יעדים, מגבלות וכל נתון אחר העובר  כ "חוט השני" בתכולה ובאיכות הפרטים המופיעים בתכנית ההשקעה כולה ו/או בקבוצות עיקריות בתוכה כגון: סיכומים מתכנית העבודה ו/או תקציב מכירות חברה,  "כוח עליון" וכו.

3. פירוט ע"פ תתי חברות/ אגפים/ מחלקות או ע"פ נושאים

  • כללי
  • הנחות יסוד

4. אוריינטציה בתוך תכנית השקעות רב שנתית

4.1 מה בוצע – פערי תכנון, תוצאות עד כה, סטאטוס, אתגרים, מסקנות, המלצות לשינוי וכו.

4.2 תכנית שנה זו – מה מתוכנן, על מה "עונה", תקציב כללי, השפעה על מה שבוצע ומה שמתוכנן להמשך וכו.

4.3 מבט לשנות תקציב הבאות.

5. טבלאות תקציב

חיתוכים שונים על בסיס קובץ התקציב המלא ע"פ הצורך והעניין (לפי מחלקות, קטגוריות, אופי ההשקעה, ערך, רבעון, שנים, עדיפויות וכו).

כללים "תפעוליים" עיקריים לבחירה ולרכישת מיכון

  1. ערך כלכלי/ תפעולי עליון – ככל שקיים מיכון מיצרן כלשהו באופן משביע רצון (איכות ושירות), יש לעשות ככל האפשר על מנת לשמור על קו המוצרים ממנו (שירות ביחס מועדף, מלאי חלקי חילוף נמוך, התמקצעות גורמי האחזקה וכו).
  2. מיכון מהמזרח הרחוק אינו "קללה" – קיימים יצרנים מעולים והשפה אינה מגבלה עוד.
  3. נציגות בארץ – חשיבות רבה להימצאות יכולות תגובה בזמן קצר (הקיימות בארץ). כמו כן, סביר שקיים מיכון דומה בארץ שניתן וצריך לבדוק.
  4. איתור ולימוד מרחב האופציות – טכנולוגיה משתנה מהר וצצה "חדשות לבקרים". טרם החלטה יש "ללמוד" את כל מרחב האפשרויות גם אם נדמה שהכול ידוע. תיקון טעות במיכון יקרה מאוד.
  5. מבט אל העתיד – "השתלבות" של המיכון בתכניות ובשינויים אפשריים בעתיד ומיצוי אופציות "תשתיתיות" שיאפשרו שדרוג קל בעתיד.
  6. אוטומציה –  ככל המרבה הרי זה משובח.
  7. יש להבין ולשים דגש רב על שיטת ההפעלה, התהליך וכוח האדם הנדרש להפעלתו (מפעילים ואנשי אחזקה).
  8. לא להתעצל – יש לבקש הצעות באופן מסודר (RFP), תוך תיאור מדויק וכולל של המוצרים המיועדים (לרבות שרטוטים, ותקנים) ולשלבם כחלק מההסכם.
  9. חובה לדרוש וליישם מול מהיצרן:
  10. הוכחת יכולת מעשית. מוצרים זהים/ דומים המיוצרים במיכון המוצע.
  11. בדיקה טרם משלוח (רצוי מלאה כולל ייצור מוצרים מיועדים) וכן Acceptance Test טרם תשלום.
  12. לוח זמנים מפורט ובהתאם לוח תשלומים המאפשר "התמודדות" עם תקלות מכול סוג שהוא ובכל שלב שהוא.