ובכן, זהו כנראה, המקום המתאים לאין ספור דוגמאות מנוף חיינו עמוסי האירועים כדי לתאר את המציאות הצרכנית הצינית אליה "אנו באים". אבל, פרסומת טלוויזיה תמימה אחת, עשויה היטב ובה זוג קונים/ בודקים מבקשים לאמת דברי סוכני מכירות לרכב SUV באמצעות פוליגרף (מכונת-אמת)!!!, מצליחה טוב מאלף-מילים לספק את תמצית התשובה.
וגם אם יסרב הראש להאמין והלב להכיל ובצדק, הרי שאין מנוס "אינטליגנטי" ונטול מורא, להבין את המסר אחרת, כמו גם אין מנוס "קיומי" ובוודאי עסקי, להתמודד עם התשובות לשאלות הנוקבות הנגזרות ממנה.
במאמר זה (כהמשך למאמר ראשון), נבחן, ננתח וננסה לתת מענה לשאלת ה "איפה זה פוגש אותנו?" ברכיבי עולם הצרכנות (בעיקר בישראל) וממנה לזהות, להיערך ולפעול בדרך "אחרת"… כזו המבטיחה לארגון הצלחה, שגשוג, צמיחה קבועה ועולם פנים-ארגוני פורח.
הצרכן/ הלקוח הבוגר החדש – אמונותיו, מניעיו, מאפייניו, צרכיו והתנהלותו במרחב הצרכנות:
אמונותיו: ככלל, אין.
מעטים המקרים ובוודאי נקודתיים, שבהם נותר נאמן הצרכן בבחירת מותגיו, מתוך רצון חופשי ו/או אמונה, לרכישה "רעיונית" (המבוססת על רעיון ואמונה), כדוגמת קבוצות התיישבות "סגורות", דתות/ כתות ואף יחידים "מיוחדים". "קנה כחול לבן" מתאימה לתקופות פוסט-מלחמה ומלחמות הקוטג' תגווענה בטרם עת. ככל שיש ברשותו, יעדיף את הטוב ביותר.
מניעיו: היה ונותר, האהבה ליקיריו והדאגה לרווחתם.
טבעי ואף מוערך. אלא וכמתואר בחלקים קודמים, קיבל מניע זה פנים חדשות לאורך הזמן. מנגנון ההישרדות, שהיה בעבר שזור רק במלחמת היחיד בפגעים ומפגעי הטבע, החל, יותר ויותר למצוא משמעות בתוך קהל האדם בחברה המודרנית. מגרש המשחקים העסקי גלובלי נותן את אותותיו. מעמדות וקבוצות מתגבשות חדשות לבקרים, בדרך כזו או אחרת והמלחמה האין סופית, על מיקומו של היחיד ויקיריו, מתעצמת מיום ליום. אלה האחרונים מגדירים מחדש את "עולם הצרכנות" בהקשר זה והוא: "להיות לפחות כמו כולם.. עד הקצה האפשרי".
מאפייניו: חשוף ומודע לאפשרויותיו, קונה במידה רבה מתוך הכרח (ולא תמיד לפי צורך), רוצה את הטוב ביותר הקיים, חסר אמונה, מודאג מהתוצאה אבל מקווה לטוב, רוצה כאן ועכשיו, חי היום ולעזאזל המחר.
ובמילים אחרות, גן עדן של "שוטים-למחצה", עבור ספקים מצד אחד, עולם צרכנים גדול אשר קונה הכול. מצד שני, אינטליגנטי, ונטול נאמנות ובוחר כל קנייה מחדש לאור נתוני הרגע והתנסותו הקודמת.
צרכיו: בטחון בספק: בחוסנו, בשרידותו לאורך זמן. ביטחון בקנייה: נכונות המידע על המוצר כמו גם יתרונותיו/ מגבלותיו ומכלול אפשרויותיו, המחיר הסופי, מועד האספקה, התאמת המסופק. ביטחון שלאחר הקנייה: לקיחת אחריות לכשל ע"י ההספק, מתן שירות נאות.
ובכן, הלקוח/ צרכן החדש שינה כיוון. עולם הצרכנות "עיבד" את השפעת התמורות על עולם המסחר, ככלל ועל היחיד, בפרט, לכדי מילה אחת "ביטחון". לא עוד המחיר, גם לא מגוון המוצרים, לא יכולתו של מערך השיווק המפותח, בוודאי לא שנינותו של סוכן המכירות. כל אלה, יש בכוחם, אולי, בכדי לייצר התחלה/ חדירה מוצלחת, אולם אין בהם ולא כלום בכדי להבטיח הצלחה, שגשוג, צמיחה קבועה ועולם פנים-ארגוני פורח.
לשם כך, חייב הארגון לפעול ולהתנהל כך שימלא את צרכיו החדשים של הצרכן והלקוח. בטחון בספק, בטחון בקנייה וזו שלאחריה.
בהמשך: איך ואיפה זה פוגש אותנו? – חלקים 3-5 ( הבעלים, המנכ"ל, המנהלים והעובדים)